L’investigador de l’IFIC Fernando Carrió, premiat per l’experiment ATLAS del Gran Col·lisionador d’Hadrons

dv., 22/07/2022 - 10:13

Fernando Carrió, enginyer electrònic i investigador de l’Institut de Física Corpuscular (IFIC, UV-CSIC), ha estat guardonat amb el premi ATLAS Outstanding Achievement Award per contribuir a validar la nova electrònica del calorímetre hadrònic de l’ATLAS, un dels grans experiments del Gran Col·lisionador d’Hadrons del CERN. El premi ha estat compartit amb Jalal Abdallah, de la Universitat de Texas a Arlington i exmembre de l’IFIC.

Concretament, Fernando Carrió rep aquest premi per les seues destacades contribucions a la integració del Demonstrator TileCal HL-LHC en el sistema general d’adquisició de dades de l’experiment ATLAS. És un prototip del sistema de lectura del calorímetre hadrònic TileCal, que permetrà validar la nova electrònica d’adquisició de dades dissenyada per a la futura actualització del Gran Col·lisionador d’Hadrons. Una electrònica més avançada, que permetrà al detector operar amb més lluminositat i alts nivells de radiació, alhora que millorarà la qualitat i quantitat de les dades obtingudes, en facilitar als científics des de mesures més precises per a l’estudi del Bosó de Higgs fins a informació per a l’estudi de noves teories físiques més enllà del Model Estàndard.

El sistema de lectura que TileCal utilitza en el període actual de presa de dades –Run-3– serà reemplaçat per un nou sistema a partir del 2026, per tal d’adaptar-lo a les característiques –alts nivells de radiació, amples de banda diferents, etc.– del nou sistema d’adquisició de dades d’ATLAS a la futura versió del Gran Col·lisionador d’Hadrons (LHC), el High Luminosity-LHC (HL-LHC), que estarà operatiu el 2029.

El Premi ATLAS Outstanding Achievement Award es va establir el 2014 per la Col·laboració ATLAS, un dels grans experiments del Gran Col·lisionador d’Hadrons (LHC) del CERN, per reconèixer els èxits més rellevants de les contribucions dutes a terme en l’experiment. Les candidatures procedeixen de tota la col·laboració, en àmbits com ara la coordinació tècnica o els sistemes de detecció, i en àrees d’activitat com ara la millora, el rendiment combinat i la divulgació. Els guanyadors són seleccionats anualment pel Grup Assessor de la Presidència del Consell de Col·laboració. En aquesta edició s’han lliurat 9 premis de les 84 nominacions rebudes.

Fernando Carrió Argos és investigador postdoctoral al Departament de Física Experimental de l’IFIC pel programa VAL R+D de la Generalitat Valenciana. La investigació se centra en el disseny d’un nou sistema d’adquisició de dades del Calorímetre Hadrònic d’ATLAS per al Gran Col·lisionador d’Hadrons d’Alta Lluminositat (HL-LHC, CERN). Entre els seus interessos s’inclou el desenvolupament de sistemes d’adquisició i processament massiu de dades basats en FPGA per a experiments de Física d’Altes Energies, el desenvolupament d’algorismes d’intel·ligència artificial a FPGA, i les tècniques d’integritat de senyal i potència per a sistemes d’alta velocitat. El 2017 va rebre el premi Doctor a la millor tesi doctoral del Col·legi Oficial de Graduats i Enginyers Tècnics de Telecomunicacions (COGITT). Al llarg de la seua trajectòria a l’IFIC des del 2010, Carrió ha col·laborat també en els experiments TileCal, ITk, KM3Net, AGATA i TRACE.

Més informació ací.

D’esquerra a dreta, Fernando Carrió Argos i Jalal Abdallah.