El telescopi de neutrins KM3NeT/ARCA, en el qual participa l'IFIC, ja té operatives sis unitats de detecció

dj., 22/04/2021 - 12:48

Aquesta setmana ha tingut lloc un important avanç en la construcció de la infraestructura submarina de KM3NeT. S'han instal·lat cinc noves unitats de detecció del telescopi de neutrins ARCA, les quals estan ja operatives i prenent dades. L'Institut de Física Corpuscular (IFIC, CSIC-UV) ha contribuït activament en el disseny, construcció i calibratge d'aquestes línies.

Situat en la mar Mediterrània a una profunditat de 3.500 metres i a uns 80 km de la costa de Capo Passero, a Sicília, el telescopi ARCA, juntament amb el seu germà ORCA, situat enfront de la costa de Tolón, França, permetrà als científics identificar fonts astrofísiques de neutrins d'alta energia i estudiar les propietats de la més penetrant i esmunyedissa de les partícules elementals, el neutrí. D'altra banda, tots dos detectors brindaran oportunitats sense precedents per a realitzar estudis en Ciències de la Terra i de la Mar.

Una vegada acabada la construcció, el detector KM3NeT/ARCA formarà una xarxa de més de dues-centes unitats de detecció. Cadascuna d'aquestes unitats, consistent en una línia vertical de 700 m d'altura, alberga 18 mòduls equipats amb detectors de llum ultra-sensibles que registren els febles flaixos de llum generats en les interaccions dels neutrins en les fosques profunditats de la mar Mediterrània.

En total, ja hi ha sis línies de detecció que es troben actualment operant en el que es considera el nucli inicial del telescopi de neutrins KM3NeT/ARCA. Juntament amb les sis línies ja instal·lades i prenent dades en l'emplaçament d'ORCA, l'observatori KM3NeT té ara una sensibilitat comparable a la del seu predecessor, el telescopi de neutrins ANTARES.

KM3NeT és una col·laboració internacional de més de 250 científics de més de 50 instituts científics de tot el món. El telescopi ha sigut inclòs en la llista de projectes d'alta prioritat seleccionats pel Fòrum d'Estratègia Europea d'Infraestructures d'Investigació (ESFRI). Segons Paschal Coyle, portaveu de la Col·laboració, l'èxit en el desplegament i operació de diverses unitats de detecció d'ARCA és un altre gran pas avant del projecte KM3NeT. “Ara seguirem a tota màquina amb la construcció de centenars d'unitats de detecció per a la seua instal·lació en les localitzacions francesa i italiana”, ha dit.

El grup ANTARES-KM3NeT de l’IFIC, porta més de dues dècades participant en els projectes de telescopis de neutrins. Com assenyala Juan de Dios Zornoza Gómez, Investigador Principal d'aquest grup, “aquest èxit tècnic ens acosta a nous assoliments científics, atés l'enorme potencial que té aquest detector tant per a l'astrofísica i la física fonamental com per a altres camps com el de les ciències de la mar”.

La labor principal de l’IFIC relacionada amb aquesta operació ha sigut el disseny i testatge de les principals targetes electròniques que integren els senyals rebuts en els detectors de llum. El grup també té responsabilitats en el calibratge del detector mitjançant fonts de llum basades en Leds. Actualment s'està preparant a l’IFIC un banc de proves per a la integració de les bases de les pròximes línies. En paral·lel, continua la seua labor d'anàlisi de dades de les primeres línies i d'estudi de les prestacions de KM3NeT.

A nivell nacional, a més de l’Institut de Física Corpuscular de la Universitat de València i el CSIC, també participen la Universitat Politècnica de València, la Universidad de Granada, l'Instituto Español de Oceanografía i l'Institut de Ciències de la Mar (CSIC).

D’altra banda, les activitats a Itàlia estan secundades per la Regió de Sicília en el marc del projecte IDMAR. L'objectiu d’IDMAR és millorar les infraestructures científiques a Sicília, incloent KM3NeT/ARCA. “Aquesta campanya demostra una vegada més la capacitat tecnològica de KM3NeT i IDMAR per a dur a terme aquestes complexes operacions marines”, ha afirmat Giacomo Cuttone, director científic del projecte IDMAR.

Unidades de detección KM3NeT / ARCA