L’IFIC col·labora en el primer manual internacional de teràpies de suport al pacient oncològic

dc., 14/12/2022 - 01:25

Un grup d’investigadors de l’Institut de Física Corpuscular ha col·laborat en la publicació del primer manual internacional de teràpies de suport al pacient oncològic. Coordinat per l’associació iOncoCare, el treball té com a objectiu facilitar al personal sanitari el disseny de tractaments davant del tumor de cada pacient.

En el moment en què els metges es troben davant d’un pacient amb càncer, no només és important triar el tipus de teràpia que rebrà, sinó donar una atenció global que s’ajuste a la situació de la persona que el pateix. Condicionants com el dolor o altres símptomes, la pròpia psicologia del pacient i la seua forma d’afrontar la malaltia, el suport social amb què compta, els recursos o simplement el nivell cultural aporten matisos que poden influir dràsticament en el tipus de tractament que cal administrar.

El manual de teràpies publicat recentment conté 108 capítols i compta amb la col·laboració de 270 autors, des de passants en formació fins a líders d’opinió internacionals de 25 especialitats, 59 hospitals i institucions científiques i de recerca, i 9 països. El volum ja està publicat en format paper i en format digital (APP) en anglès, i ara es preparen per a l’edició del llibre en espanyol i portuguès.

Entre els contribuents hi ha Francisco Albiol i Salvador Tortajada, investigadors de l’IFIC, que també participen al Comitè Tècnic Nacional de Quality in Medical Imaging al llarg del Patient Pathway UNE 179/GT15 i en la certificació de dispositius de radioteràpia, així com Alberto Albiol, investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV), que participa en la col·laboració de l’IFIC en el projecte.

L’IFIC ha centrat la seua participació en l’aplicació de tècniques d’intel·ligència artificial (IA) per ajudar a prendre decisions en les diferents fases per les quals passa un pacient oncològic: screening, diagnòstic, tractament i seguiment. L’aportació també se centra en l’ús de bones pràctiques a l’hora d’implementar les tecnologies basades en IA i inclou diverses aplicacions que actualment estan aprovades per la FDA com a dispositius clínics. El treball suposa una revisió àmplia de la major part dels temes relacionats amb la simptomatologia del càncer i dels seus tractaments, així com les vies i les eines que permeten la millor aproximació entre el pacient i el metge.

iOncoCare és una associació internacional sense ànim de lucre que té com a objectiu la creació, promoció i difusió del coneixement científic en l’àrea de les teràpies de suport en pacients oncològics. Es dedica a estudiar el tractament mèdic de suport a la quimioteràpia, cirurgia o radioteràpia de les persones amb càncer.

El manual és accessible per a tots els metges de totes les especialitats que entren en contacte amb persones amb càncer i necessiten una guia d’orientació ràpida i eficient per resoldre els problemes dels pacients. L’impacte pràctic en l’actuació dels metges és immens, així com l’impacte en la difusió dels continguts.

De izq. a dcha. Salvador Tortajada y Francisco Albiol, investigadores del IFIC