L’IFIC participa en l’organització del XV Workshop de la Comunitat de Partícules de Vida Mitja Llarga a València
Del 2 al 6 de juny de 2025, la ciutat de València va acollir el XV Workshop de la Comunitat de Partícules de Vida Mitja Llarga (LLP), un esdeveniment internacional que va reunir la comunitat experta mundial en este àmbit de la física de partícules. L’esdeveniment es va celebrar a l’edifici ADEIT, en ple centre de la ciutat, i va ser organitzat per l’Institut de Física Corpuscular (IFIC), centre mixt del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) i la Universitat de València.
La recerca de partícules de vida mitja llarga és fonamental per a ampliar la nostra comprensió de l’univers més enllà del Model Estàndard de la física de partícules. Estes partícules, que podrien existir durant un temps prou llarg com per a deixar senyals distintius en els detectors, són candidates a explicar fenòmens encara no entesos com la matèria fosca o l’asimetria entre matèria i antimatèria. La seua detecció suposaria una revolució en la física moderna, obrint noves vies en la teoria quàntica i la cosmologia, i podria redefinir el nostre coneixement sobre la composició i evolució de l’univers i les lleis fonamentals que el regeixen.
Durant el workshop es presentaren noves idees i resultats, establint límits d’exclusió molt significatius que amplien el nostre coneixement sobre les possibilitats de la nova física. Cal destacar l’anunci dels primers resultats obtinguts amb l’experiment MilliQan, un dels detectors dedicats a partícules LLP carregades proposat en 2014, que va començar la presa de dades en 2023. També es discutiren les línies d’evolució del camp, amb propostes per a la millora de punts clau en este tipus de recerques, com el filtratge de dades (trigger), la reconstrucció d’objectes desplaçats o la identificació de fons, que poden ser decisius per a futurs descobriments durant el nou Run del LHC.
Este workshop, amb una tradició de 8 anys, reuneix la comunitat internacional de LLP, que aglutina múltiples institucions i experiments arreu del món. Amb un interés creixent durant els últims anys que atrau tant la vessant teòrica com l’experimental, esta edició (la primera que té lloc en territori espanyol) ha comptat amb 111 assistents procedents de 54 institucions de 20 països d’Europa, les Amèriques, Àsia i Àfrica, i la participació de multitud d’experiments com ATLAS, CMS, LHCb, Moedal, Mathusla o NA64, entre molts altres. El workshop fou inaugurat per Nuria Rius, directora de l’IFIC, i Rafael Sebastián, director general de Ciència i Investigació de la Comunitat Valenciana. Ambdós destacaren el paper fonamental de la ciència bàsica com a motor per a l’avanç del coneixement i l’evolució de la societat.
L’organització del workshop la dugué a terme un comité internacional format per 12 membres i un Comité Organitzador Local, coordinat per Emma Torró i José Zurita, que inclogué els investigadors de l’IFIC Chandan Hati, Martin Hirsch, Jacobo López-Pavón, Vasiliki A. Mitsou, Laura Molina, Arantza Oyanguren, Óscar Vives i Bryan Zaldívar, tots ells fortament implicats en la recerca de partícules LLP.
L’esdeveniment comptà amb el suport institucional de l’IFIC com a Centre Severo Ochoa, la Universitat de València a través dels seus departaments de Física Atòmica, Molecular i Nuclear i de Física Teòrica, el Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats d’Espanya, la Generalitat Valenciana mitjançant els seus programes ASFAE, GenT i Prometeo, i la xarxa COMCHA.